OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARDA CİNSEL EĞİTİM ve MASTÜRBASYON


OKUL ÖNCESİ ÇOCUKLARDA CİNSEL EĞİTİM ve MASTÜRBASYON



Genel anlamda cinsel eğitim; çocukların zihinsel, duygusal, sosyal, bedensel ve cinsel gelişimlerini takip etmek, kız ve erkek rollerini kabul etmesine, kendi cinsinin özellikleri ve karşı cinsin özellikleri ile bir bütün içinde yaşamasına yardımcı olmak amacıyla verilen  bilgilendirme ve bilinçlendirme çalışmalarıdır. İlk cinsel eğitim ailede başlar, okul hayatı ile pekiştirilir.

Çocuk cinsellikle ilgili sorular sorulduğunda çocuğu ciddiye alarak;  kızmamak, yaşına uygun açıklamalar yapmak oldukça önemli ve değerlidir. Bu anlatım yapılırken yalın bir dil kullanmak, cinsel organlarına takma isimler takmak yerine bilimsel adlarını kullanmak, cinselliğin günah ya da ayıp bir şey olmadığını onlara ifade etmek ve mahremiyet duygusunu doğru aktarmak çok önemlidir. 
Aile çocuğa cinsel kimlik sorumluluğunda model olur. Bu nedenle çocuğun sorduğu sorular zamanında ve yeterli düzeyde açıklanamadığında, ileri yaşlarda çocuk bu merak ettiği soruların cevaplarını internet ortamında araştırmaya başlayarak yanlış bilgiler edinecektir. Bu nedenle eğitimin ilk olarak ailede verilebilmesi çocukların bedenlerinin farkında olmaları ve olası tehlikelere karşı kendilerini korumaları açısından önemli bir araçtır.


Çocuklarda Mastürbasyon

Çocuk 3 yaşı itibari ile cinsel organı ile oynamaya veya sürtünmeye başlar ve mastürbasyonu keşfetmeye başlar ve bundan fizyolojik olarak haz almaya başladıktan sonra bunu devam ettirmek isteyebilir. Bu eylem yetişkinlik dönemi cinsel deneyimden ve duygularından farklıdır ve çocuğun boyunun uzaması gibi oldukça doğal, bedenini tanımaya yönelik ve sağlıklı bir süreçtir. 
Çocuklarda mastürbasyon, cinsel kimliğin bir parçası olarak görülmelidir. Mastürbasyon yapan çocuk fark edildiğinde ona kızıp korkutmak yerine, o an basit görevler vermek dikkatini farklı yöne çekmeye yeterli olacaktır.
Çocuklar tıpkı parmak emme gibi, mastürbasyonu da kendini rahatlatmak için yapar. Çocuk sevildiği, önemsendiğini ve güvende hissettiğinde kendini rahatlatma ihtiyacı azalacaktır ve bu davranışlarda azalma olacaktır.

  • Çocuğun hangi davranışları bir uzmana başvurmayı gerektirir ? 

. Mastürbasyon yapma sıklığının artması durumunda.
. Doktorculuk, evcilik gibi oyunlar sırasında beden dokunulmasının fark edilir bir biçimde olması halinde.
. Arkadaşlarına kendi bedenlerini göstermeye eğilimleri arttığında.
. Banyo yaparken ebeveyn uyarımı olmasına rağmen izleme isteğinin olması / izlemesi.
. Çocuğa yeteri kadar ‘sen değerlisin, önemlisin ve bizim tarafımızdan çok seviliyorsun ’ mesajı verildiği düşünülüyorsa ve buna rağmen mastürbasyon sıklığı azalmıyor ise.

                                                                                        

ÇOCUĞUN CİNSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ


1- Oral Dönem:

* Doğumdan 18.aya kadar olan dönemi  kapsar.                                 

* Verilen bakımın niteliği bağımlılık ve güven düzeyini belirler.

* Emme, ısırma, emzirme gibi hareketlerin sergilemesi bebeklerde tatmin edici bir duygu olarak yansır.

2- Anal Dönem:

* 18 ay - 3 yaş aralığıdır.

* Tuvalet kontrolünü öğrenir.

* Tuvalet eğitiminde baskıcı ve katı bir anlayış gören çocuk; cimri, inatçı ve ya sürekli kendini kontrol eden; ya da rahat eğitim gören çocukta ileride bağımsız, vurdumduymaz, dağınık olarak yetişir. 

3- Fallik Dönem:

* 3 - 7 yaş aralığıdır.

* Cinsel kimlik gelişimi başlar.

* Cinsiyet farklarını keşfeder, en büyük haz kaynağı cinsel organıdır ve sorular başlar.

* Kınama ve cezalandırma yetişkinlik döneminde cinsel kimliğin kabulünde zorluk yaratır.

4- Latens ( Gizil ) Dönem:

* İlkokul dönemi yaş aralığını kapsar.

* Kişilik üzerine etkisi fazladır.

* Durulma dönemidir, önceki merakları azalmıştır. En önemli özelliği okul ile beraber sosyalleşmeleri ile beraber toplumsal rollerinin güçlenmesidir.

5- Genital Dönem:

* Erişkinlik, ergenlik ve sonrasını kapsar.

* Çocuk kişiliğinden yetişkin kişiliğine geçiştir.

* Ergenlik dönemindeki kişilik gelişiminin niteliğini belirler. 


                                                                                       Uzman Psikolog Neşe Zorer


Kaynak : Mallants C., Casteels K. ( 2008 )
Practical approach to childhood masturbation – A review. Europen Journal of pediadrics.

Yorumlar