ÜSTÜN POTANSİYELLİ ÇOCUKLARIN EBEVEYNLERİ NELER YAŞIYORLAR?
Dünyanın her yerinde
ebeveyn olma en önemli sorumluluklar arasında yer almaktadır. Çocuklarda
sağlıklı bir gelişimin gerçekleştirilmesinde ailelerin rolü büyüktür. Ebeveynlerin
çocuklarının eğitimleri ile ilgili farkındalık sahibi olması gerekmektedir. Çoğu
anne-baba üstün potansiyelin ne demek olduğunu bilememektedir. Çocuklarının
üstün potansiyelli olup olmadığını ve ne yapmaları gerektiğini bilemeyen birçok
ebeveyn var. Ebeveynler, çocukların eğitimi ile ilgilenirken belli başlı
güçlüklerle karşılaşırlar.
Üstün potansiyelli
ebeveynlerinin karşılaştığı güçlükler ise belli başlı noktalarda diğer
ebeveynlerin karşılaştığı güçlüklerden farklılaşır. Üstün potansiyelli
çocukların ebeveynlerinin yoğun olarak
yaşadığı güçlüklerin en önemlerinden biri iletişim becerileridir. Üstün potansiyelli
bir çocuk; akran grubu tarafından dışlanma, ilk kez girdiği ortamda uyum sorunu
yaşama veya çevreyle uyum içinde olamama gibi sorunlarla karşılaşmaktadırlar.
Buna benzer durumlarda ebeveynler bu problemlere yoğun bir şekilde maruz
kalabilir. Bu noktada problem çözmede bazı güçlüklerle karşılaşabilir.
Üstün potansiyelli bir
çocuğun kendi potansiyelinin bilincinde olmasından dolayı da eğitim alanında
bazı güçlükler yaşanabilir. Örneğin; eğitsel çalışmalarda alışkanlıklar
kazanmama da, aşırı beklentiye girmede ve ödev yapmama gibi birçok istenmeyen
davranışta bulunurlar. Bu durumlardan oluşan güçlüklerde aile üzerinde bir
sorumluluk hisseder ve problemleri çözmekte güçlükler yaşarlar.
Üstün potansiyelli
çocukların ailelerinin yaşadığı bir diğer problemde çocuklarının belli başlı spesifik
özellikleridir. Bu özellikler çocuğun meraklı, ilgili, ısrarcı, hassas, duyarlı
vb. özelliklerdir.
Üstün potansiyelli
çocuklarda bütün gelişim alanlarının aynı hızda gelişmediği gerçeği unutulmamalıdır.
Üstün potansiyelli çocukların motor becerilerinin gelişimini de desteklemek
gerekebilir. Örneğin; üstün potansiyelli
çocuklar genellikle el yazısını yavaş, yorucu ve olumsuz bir şekilde
değerlendirirler. Çünkü zihinleri bir kalemden çok daha hızlı çalışmaktadır. Bu
durumda çocuklara küçük kas gruplarını geliştirmesi için çeşitli egzersizler verilmelidir.
Oyun hamuru, çamurla oynama, parmak boyası yapma, ipe boncuk dizme gibi bir
takım etkinlikler ile küçük kas becerilerinin gelişimi desteklenebilir.
Üstün potansiyelli
çocuklar mükemmeliyetçilik arayışı içindedirler. Mükemmeliyetçiliğin hem avantajları
hem dezavantajları var. Yapılan araştırmalara gösteriyor ki, birçok üstün
potansiyelli çocuk mükemmel yapamayacağını düşündüğü bir işten başlamadan
vazgeçiyor. Anne babalar, çocuklarının mükemmeliyetçilik eğilimlerini kabul
etmeli ve çocuklarının hayal kırıklıklarını, kaygılarını ve öfkelerini
anlayışla karşılamalıdırlar. Çocuklarının her alanda mükemmel olamayacağı
gerçeğini anlamalarına yardımcı olmalıdırlar. Anne-babalar çocuklarının
kendilerini başarısız hissettiği zamanlarda , mücadeleyi bırakamamak için
onları cesaretlendirmelidirler.
Üstün potansiyelli
çocuklarda sosyal duygusal gelişimi desteklemek gerekebilir. Zihinsel
becerileri üst düzeydeyken, sosyal ve duygusal becerilerin genellikle yaş
düzeyindedir. Üstün potansiyelli çocuklar zaman zaman içlerine kapanık
olabilirler. Üstün potansiyelli çocuklar kendi yaşıtlarıyla anlaşmakta
zorlanabilir, kendinden büyüklerle vakit geçirmekten keyif alabilir. Bu yüzden
üsün potansiyelli çocuklara yaşıtlarıyla etkileşim içinde olma fırsatı verilmelidir.
Üstün potansiyelli çocuklar sese, gürültüye ve kokuya karşı hassas olabilirler. Bu yüzden bazı çocuklar sinema ve tiyatrodaki sesin çok yüksek olduğunu ve onu rahatsız ettiğini belirtebilirler. Tiyatro ve sinemada yüksek ses olduğu için gitmek istemeyebilir ve gittiği zamanlar kulaklarını kapatma davranışında bulunabilirler. Böyle durumlarda çocuğunuza: “Aaaa, bak şimdi ne var bunda!” demek yerine çocuğunuzun duygularını yansıtabilirsiniz.
Uzman Psikolog
İnci Nur ÜLKÜ
KAYNAKÇA
· Bildiren,
A. (2011). Üstün yetenekli çocuklar: aileler ve öğretmenler için bir kılavuz.
İstanbul: Doğan Egmon Yayıncılık.
· Karakuş,
F. (2010). Üstün yetenekli çocukların anne babalarının karşılaştıkları
güçlükler. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 127-144.
· Çamdeviren,
Ş. (2014). Bilim Sanat Merkezine (BİLSEM) devam eden üstün yetenekli çocukların
anne babalarının karşılaştıkları güçlükler: Sakarya ili örneği.
·
Yorumlar
Yorum Gönder