BEN DİLİ NEDİR?

Şöyle bir dönüp çocukluğunuzu hatırlayın.  Devamlı yaptıklarınıza karışıldığında, eleştirildiğinizde ya da sen yaptın, sen kırdın, atlama, zıplama, sus vs.. denildiğinde neler hissettiğinizi düşünün.

 
Bu söylenenler etrafa zarar gelmesin diye ya da çocuğun kendini koruması için dahi olsa çocuğun duyduğu şey devamlı "sen, sen, sen" olacaktır. Dolayısıyla çocuk bunların sonucunda "ben çok yaramazım" sonucunu çıkaracaktır. "Bu ortamda istenilmiyorum" ya da "kimse beni istemiyor" vb.. Oysa söylenmek istenenleri "ben" dili ile söylediğinizde çocuk bunun sırf kendisine yüklenen bir şey olmadığını anlayacaktır. İletşimi kolaylaştıracaktır. Anne, baba "ben dili" ile iletişime geçip konuşmasına duygularını da ilave ettiğinde, çocuk yaptıklarını savunmaya, haklı göstermeye çalışmak yerine davranışlarına sahip çıkacaktır.
 
 
 
 
"Sen" diline örnek;
"Gürültü yapma" 
Çocuğun çıkarımı "Ben çok ses çıkarıyorum" 
Neden gürültü yapmamamı istiyorlar?
Bir süre sessiz kalsa da çocuk daha sonra nedenini anlamadığı için gürültü yapmaya devam edecektir.
 
"Ben" diline örnek;
Gürültü yaptığın zaman kendimi kötü hissediyorum, başım ağrıyor.
Çocuğun çıkarımı: "Annemin başı ağrıyor, sessiz olmalıyım"
 
"Ben" dili yetişkinler için de çok önemli. Eşinizle , dostunuzla konuşurken mutlaka hoşlanmadığınız şeyleri senin yüzünden şeklinde değil, ben bundan hoşlanmadım olarak değiştirdiğinizde çok daha kolay anlaşılacaksınız.   
 
Hepinize güzel bir gün diliyorum.
 
Sevgiler
 
Mutlu Markal
 

Yorumlar