OKULLAR NEDEN ÜSTÜN ÇOCUKLARA GEREKLİ İLGİYİ GÖSTERMEZ
Üstün çocukların ileride başarılı yetişkinler haline
getirilebilmesi için onların erkenden bulunması ve doğru tanı konulması
gerekmektedir. Bu süreçte üstün
çocukların alacakları eğitim hizmeti de çok önemlidir. Üstün çocukların
eğitimlerine gereken önem verilmediği durumda ise potansiyellerinin altında başarı
göstermeleri kaçınılmaz olmaktadır.
Uzman Psikolog
Büşra EREN
Üstün çocukların çoğu özel eğitime ihtiyaç duymaktadır. Okullarda
sunulan standart eğitim sistemi üstün çocukların eğitimsel ihtiyaçlarını
karşılamada güçlük çekmektedir. Üstün çocukların normal sınıflarda sunulan
geleneksel eğitim anlayışının ötesinde farklı öğrenme yöntemlerine ihtiyaçları
vardır. Bu çocuklar için potansiyellerinin en üst seviyeye çıkaracak
farklılaştırılmış öğrenme deneyimleri gerekmektedir. Fakat her eğitim sürecinin
bireyin özel durumuna göre düzenlenmesi çok güçtür. Genel okul eğitim
süreçlerinde ortalama yetenek düzeyine
öncelik verilmektedir. Bu sebeple eğitim, bireysel düzeydeki özel ihtiyaçları
karşılama görevini yerine getirememektedir. Bu noktada yetenekleri yaşıtlarından üstün
olan çocuklar standart eğitim yöntemlerinde zarar görmektedir.
Üstün çocukların potansiyelleri açısından sınıf
arkadaşlarından üç temel boyutta farklılık göstermektedir. Bunlar; öğrenme
hızı, öğrenme derinliği ve sahip oldukları ilgilerdir. Bu çocuklar çok erken
yaşta konuşma, okuma ve yazmayı öğrenirler. Sürekli merak içindedirler ve yeni
şeyler öğrenmek isterler. Bu çocuklar diğerlerinden çok farklı özelliklere
sahiptirler. Bu nedenler de normal sınıf ortamında çeşitli olumsuzluklara neden
olabilirler. Üstün bir çocuğun arkadaş edinmesi zor olabilir. Bu çocukların
bilgi, beceri düzeyi aynı yaştaki ortalama öğrencilerden fazladır ve
ihtiyaçları karşılanmadığı taktirde çabuk sıkılırlar ve sınıf ortamında
huzursuz, sıkılgan, yerinde duramayan çocuklar olurlar. Herhangi bir konuda
itiraz, eleştiri gibi tepkiler verebilirler. Konuşmayı severler ve sınıf
düzeninde bunu sağlamak öğretmen açısından zorlaşabilir. Üstün çocukların bu
ihtiyaçlarını okul ortamı karşılamakta zorlanabilir.
Öğretmenlerin geleneksel tutumları ve yaklaşımları üstün
çocukların eğitim ortamına karşı olumsuz tutum sergilemelerine neden
olmaktadır. Öğretmenler bir yandan öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarını
karşılama hızını ayarlarken diğer taraftan onların öğrenme deneyimlerinin derinliğinin
ve kalitesinin geliştirilmesini dikkate almalıdır. Bu da her okul düzeninde
uygulanması güç bir yöntemdir.
Üstün yetenekli
çocukların standart programların dışında geniş kapsamlı eğitim olanaklarına
ihtiyaçları vardır. Okul sistemleri tespit için bazı prosedürler geliştirmiş
olsalar da okul süreci içinde birçok sorun ile karşılaşılmaktadır. Okul,
öğrencinin ihtiyaçlarını karşılamak için uygun hizmeti sağlamakta güçlük
çekebilmektedir. Bu çocuklar, yüksek muhakeme gücüne sahiptirler, bir şeyi olduğu
gibi kabul etmezler. Daha çok nerden geldiğini sorgularlar. Yaşıtlarına oranla
daha hızlı ve kapsamlı düşünme süreçlerine sahiptirler. Sınıf içinde huzursuz,
sıkılgan olmaları, çok soru sormaları sınıf düzenini sağlamayı güçleştirdiği
için okul bu süreç ile de baş etmekte zorlanabilir. Üstün çocukların potansiyellerini tamamen
gerçekleştirmeleri için, uygun eğitim almaları çok önemlidir. Bu çocukların
bireyselleştirilmiş eğitim süreçlerine ve çok kapsamlı PDR hizmetine ihtiyaçları
vardır. Fakat birçok okulda bu uygulama ve bireyselleştirilmiş eğitim mümkün
olmamaktadır. Bu sorunlar neticesinde okullar üstün çocuklar ile baş etmekte
güçlük çektikleri için bu çocukları tercih etmemektedir ya da yeterli ilgiyi
göstermemektedirler.
Uzman Psikolog
Büşra EREN
Yorumlar
Yorum Gönder